PRP ve CGF

CGF (consantre growth faktör), konsantre büyüme faktörü; PRP (platelet rich plazma), platelet yani trombositten zengin plazma demektir. Kanımızın hücresel kısmında beyaz, kırmızı kan hücreleri ve kan pulcukları denen trombositler vardır. Trombositlerin görevi, damar bütünlüğü bozulduğunda, bir yerde yaralanma olduğunda kanın pıhtılaşması ve salgıladıkları büyüme faktörleri ile yara iyileşmesinin sağlanması ve doku tamiridir. Trombositlerin bu özellikleri kas iskelet sistemi bozukluklarında, saç, cilt, yara ve diş tedavilerinde kullanılmasını olanak sağlamıştır.
PRP ve CGF uygulaması için hastadan 10-80 ml arasında tek kullanımlık tüplere kan alınır. Özel santrifüj cihazları ile trombositlerden zengin plazma (PRP) ve büyüme faktörlerinden zengin plazma(CGF) ayrıştırılır.  CGF kısmında CD 34 denilen hematopoetik kök hücreler de vardır. Burası kandaki iyileştirme gücünün en fazla olduğu kısımdır. CGF-CD34 uygulamasının amacı ise hedef dokuya kan dolaşımı ile taşınacak olandan daha fazla büyüme faktörü ve hematopoetik kök hücreler taşımaktır.  CGF, PRP’nin kullanıldığı tüm durumlarda uygulanır ve  daha etkindir.
PRP ve CGF, hasarlı bölgeye yoğun bir şekilde verilir. Uygulanan bölgede yangısal reaksiyon oluşur. Vücudun kendi tamir mekanizmaları aktive edilir. Uygulama sonrası kan pulcukları parçalanır ve içindeki dokunun onarımı ve iyileşmesine katkıda bulunan birçok büyüme faktörü maddeleri ortama bırakılır.
Eklem kıkırdağı, yaş, travma ve çeşitli nedenlerle yıpranmaktadır. Bu yıpranma iltihabi bir süreci başlatıp eklemde ağrı ve şişliklere neden olur. Kıkırdak aşımını hızlandırıp kireçlenmeye yol açar. Büyüme faktörleri ve proteinler iltihabi süreci ve ağrıyı azaltıp dokunun iyileşmesine yardımcı olan kıkırdak yıkımının önüne geçen maddelerdir. Proteinler ve büyüme faktörleri, sessiz lokal kök hücreleri de aktive ettiğinden plazma sıvısı doğal bir ilaç gibi etki göstererek, yaralanmanın olduğu tendon kıkırdak gibi yapıların iyileşmesini hızlandırır.
Omuz ağrıları, ön çapraz bağ yaralanmaları, erken evre eklem kireçlenmeleri, ayak bileği burkulmaları, eklem bağ yaralanmaları, tenisçi dirseği, golfçü dirseği, topuk dikeni, plantar fasiit, aşil tendıniti, kronik patellar tendon yaralanması, diyabetik yaralar, dekubit ülserleri, çene eklemi disfonksiyonlarında PRP-CGF oldukça etkindir.
Yaşla birlikte derinin kollajen, elastin liflerdeki azalma ve yapılarındaki bozulma sonucu cildin elastikiyeti azalır, kırışıklıklar ve sarkmalar meydana gelir. Antiaging amaçlı PRP-CGF tedavisi ile büyüme faktörleri sayesinde, derideki kollajen ve elastin liflerin  yapımının artırılması hedeflenir. Saç dökülmesinin olduğu yerlere enjekte edilerek bu alanlarda hücre yenilenmesini sağlar. Kişinin ihtiyacına göre cilt ve saç için mezoterapi ile kombine edilerek uygulanır.
PRP-CGF,  2-4 hafta aralıklarla ortalama 3-4 seans uygulanır. Oluşturulan iltihabi sürecin döngüsünün tamamlanması 3 hafta sürdüğünden 3 hafta aralarla uygulanabilir.  PRP-CGF kürü tamamlandıktan sonra yılda 1-2 kez enjeksiyonlarla işlemin devamı sağlanabilir. Uygulama sonrası o bölgenin 4-6 saat yıkanmaması, 12-24 saat havuza ve denize girilmemesi önerilir. PRP-CGF uygulaması sonrası zorlayıcı egzersiz ve spor önerilmez. Hekimin önerdiği egzersizler yapılır.
PRP-CGF uygulaması sonrası düşük oranda enjeksiyon bölgesinde artmış şişlik ve ağrı olabilir. Bu durum tamir sürecine bağlı olabilecek bir durumdur. Bu ağrı birkaç gün devam edebilir. Parasetamol türevi ağrı kesicilerin kullanılması ve buz uygulaması ile bu sorun giderilebilir. Nonsteriod antiinflamatuar (voltaren, naproksen, majezik gibi), kortizon gibi yangıyı baskılayan ilaçlar PRP-CGF uygulamasının etkinliğini azaltacağı için önerilmez.
PRP-CGF lokal uygulanan bir tedavidir. İç organlarda yan etkisi yoktur. Kişinin kendi kanı kullanıldığı için allerjik reaksiyon yapma riski yoktur. Her enjeksiyonda olduğu gibi PRP uygulamasında da kanama ve enfeksiyon riski vardır.  Tedavinin uygulandığı alanda ufak şişlikler, ağrı ve morarma olabilir. Enfeksiyon riski açısından yapıldığı bölgenin steril olmasına özen gösterilir. Çok nadiren uygulanan bölgede beklenenden daha fazla yangı gelişir. Bu durum genellikle 5 günden uzun süren ağrı uygulama bölgesinde sıcaklık olarak kendini gösterir.  Bu durumda hastaya uygun tedavi verilir.
Kan sulandırıcı ilaç kullananlar, kanser öyküsü bulunanlar, çeşitli kan hastalıklarına sahip olanlar, trombosit sayısı düşük olanlara, PRP-CGF yapılacak bölgede enfeksiyon ya da iltihap olanlar, kortizon ve bağışıklık sistemini baskılayıcı ilaç kullananların PRP-CGF yaptırması uygun değildir.